Trochu motivácie (neza)škodí

Nie som typ čitateľa, ktorý motivačné knihy vyslovene vyhľadáva. Vo všeobecnosti ich považujem za niečo plné klišé, neurčitých "rád" a vecí, ktoré podľa mňa musí ovládať aj škôlkár. (Ale asi nie, inak by sa tak dobre nepredávali.) Napriek tomu sa mi ich pár dostalo do rúk, takže som sa rozhodla vám o nich porozprávať. Niečo bolo pekné, niečo mi vážne pomohlo, niečomu sa môžete rovno vyhnúť, niečo je lepšie v divadelnej verzii. 

Som idealista
pôvodne vzniklo ako Facebookova stránka s inšpiratívnymi a peknými citátmi o živote a podobne. Ja som to ale prvýkrát objavila v kníhkupectve. Nikdy som nepatrila k ľuďom, čo by si nejako zaznačovali (raz som to skúšala a nikdy som sa k ním nevrátila) či vyhľadávali citáty, takže som to len náhodne otvorila a zamilovala sa. Na moje obrovské prekvapenie to neboli také tie citáty plné klišé, ktoré vám google ponúkne ako prvé po googlení slova citáty. Dokonca ani tá druhá Som idealista - O láske neobsahuje také tie hnusné, presladené klišé. Mnohé citáty v oboch knižkách ma naozaj zasiahli, potrebovala som ich a vždy si rada knihy otvorím na náhodnej strane a vždy tam nájdem niečo super. 

Štyri dohody (Don Miguel Ruiz)
Túto knižku vám zrejme predstavovať nemusím. Povedala by som, že patrí k najpopulárnejším motivačným knižkám. Rodičia ju majú doma a ja som sa do nej jedného dňa spontánne pustila. Štyri dohody vám majú uľahčiť život v každom smere a vyzerajú takto: Nehreš slovom, neber si veci osobne, nevytváraj si domnienky a rob všetko najlepšie, ako vieš. To sú síce užitočné rady (podľa mňa obzvlášť tá druhá a tretia), avšak forma knihy mi veľmi nesadla. Aj keď sa číta rýchlo. Informácie sú tam písané opakovane, len inými slovami a priveľa Boha na môj vkus. Ako kniha čistý priemer. 

Vedeli ste však, že tieto štyri dohody boli inšpiráciou pre divadelné predstavenie a spracované sú naozaj výborne? Ja som to videla raz ako záznam na Youtube a pred necelým mesiacom som sa na to dostala aj skutočne do divadla. Nielenže vám to niečo dá, ešte je to aj veľmi, veľmi vtipné. Ja som sa smiala polovicu predstavenia. 
Takže keď ide o Štyri dohody, jednoznačne odporúčam radšej predstavenie. Dozviete sa všetko podstatné z knihy a ešte sa aj pobavíte.

Alchymista (Paulo Coelho)
Knižka, ktorú množstvo ľudí považuje za svoju najobľúbenejšiu, že im zmenila život. Hmm, obávam sa, že u mňa sa žiaden zázrak nekonal. Uznávam, že sa mi páčil začiatok, našla som tam nejaké pekné myšlienky a to je tak všetko. Tak ako pri Štyroch dohodách, aj tu autor prepisuje inými slovami pár múdrosti stále dookola. Príbeh ma taktiež nejako zvlášť neohúril, hoci som mohla vidieť, prečo si to toľkých ľudí získalo. Za mňa slabší priemer.


Triumf (Peter Sasín)
V tejto knihe bolo tiež viac vecí, ktoré mi vadili. Opäť to opakovanie, prihováranie sa čitateľovi a podobne. Napriek tomu na ničom z toho nezáleží, lebo sa mi dostala do rúk, keď som ju potrebovala. Dalo by sa totiž povedať, že táto knižka mi - úplne nečakane - zmenila život. A to môžem povedať o minime kníh.  Je to kniha, ktorá vás nenúti niečo robiť, ukazuje vám možnosti. Nech vysvetľuje čokoľvek, používa príbehy a príklady, aby človek presne pochopil, čo pod tým myslí. A práve jeden príbeh odtiaľ so mnou silno zarezonoval.
Bol o slonovi, ktorého chytili lovci a držia ho v zajatí. Tomu slonovi nemôžete povedať, aby to bral pozitívne, snažil sa v tom nájsť niečo dobré. Pretože ak ho presvedčite, bude spokojný a nič s tým neurobí. Nie, vy mu máte ukázať možnosti ako sa vyslobodiť.
No a ja som bola na výške, ktorá ma nebavila, nič mi nedávala, ale ostala som tam skoro celý rok, pretože som nevedela, čo robiť so životom ďalej, tak som sa držala radšej tej bezpečnejšej alternatívy.
Až kým som si vďaka tejto knižke neuvedomila, že som ten slon.
Nehovorím, že táto knižka bude mať na vás rovnaký efekt ako mala na mňa, ak však hľadáte dobrú motivačnú knižku, radím vám práve túto. Viac o nej v recenzii a v článku o odchode so školy.

Obchod so šťastím (Irina Semina)
Keď sa mi táto knižka dostala do rúk po prvýkrát, mala som pätnásť a bola som z knihy absolútne nadšená. Všetky tie motivačné veci sú totiž písané formou pekných rozprávok. Moju (veľmi entuziastickú) recenziu nájdete TU. Avšak minulý rok - v dvadsiatke - som sa do knihy pustila opäť. A teraz mi to už akosi nestačilo. Predsa len mám trochu viac skúsenosti, som chytrejšia... a zrazu kniha odo mňa dostala 2*. Prvá poviedka stále super. Avšak potom pointa viacerých poviedok bola vlastne rovnaká, len inak sformulovaná. 
Vyzerá to proste tak, že väčšina autorov motivačných kníh proste čitateľov považuje za idiotov. S tým asi nič nenarobíme. 

Najděte si svého marťana! (Marek Herman)
Táto kniha má podtitul ... co jste vždycky chtěli vědět o psychologii, ale ve škole vám to neřekli..., takže logicky som očakávala psychologickú knižku. Možno tak v druhej polovici, keď sa autor venuje komunikácii, ale prvá polovica je proste motivačná. A nie je to dobrá motivačná knižka. Vezmite si, že mám 20 rokov a nebolo tam asi nič, čo by som nevedela. A poväčšine som na to prišla sama. Skrátka samé očividné informácie. Takže vám vlastne ani túto knižku nemôžem odporúčať. Ani ako motivačnú, ani ako psychologickú.

Čítate motivačné knihy? Ktorú považujete za naozaj dobrú?

Komentáre

  1. Ahoj :) hezký článek, nikdy jsem motivační knihy nečetla ale určitě to někdy zkusím. Jinak máš moc hezký blog, dala jsem odběr, byla bych moc ráda, kdyby jsi se koukla na můj :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára