Nový fenomén - moderná poézia. Stojí za to?

S pojmom moderná poézia (niektorí ju volajú aj instagramova poézia) ste sa už možno stretli. Obzvlášť ak máte aký-taký prehľad vo svetovej literatúre. Prvá taká kniha, ktorá (minimálne u nás) vyvolala "ošiaľ", je milk and honey/ mlieko a med od Rupi Kaur. Už sa vám rozsvietilo? Výborne.
Je to taká tá poézia, pri ktorej máte pocit, že

básnik
náhodne 
stláča 
enter
a vznikne
z toho 
niečo takéto.

(Samozrejme by to malo mať nejaký hlbší význam, nakoľko básnik do toho vkladá svoje pocity, zážitky a podobne. Moja skúsenosť s takýmto typom poézie je asi taká, že zbierku buď milujem alebo neznášam. Nič medzi tým. Pri niektorých mi to funguje, lebo hoci je to jednoduchá forma poézie, tak to má na mňa veľký vplyv a iné mám zas chuť vyhodiť to z okna, že ako taký odpad môže niekto vôbec vydať. Žiaľ, nikdy dopredu neviem, ako to u nového autora dopadne, pretože to veľmi záleží od jeho štýlu. A práve kvôli tomu sa názory na tieto zbierky veľmi líšia. Ja sa budem snažiť povedať vám, čo sa mi na knihách páčilo, čo mi vadilo a dúfam, že si tak utvoríte vlastný názor. Možno veci, ktoré vytáčali mňa, nebudú problémom pre vás... 
V tomto článku som sa vám ale rozhodla "predstaviť" štyroch autorov, ktorí sa práve takejto poézii venujú a aby to bolo zaujímavejšie, dvoch z nich zbožňujem a dvoch neznášam. 

Rupi Kaur

je tá, ktorá ma predstavila tomuto žánru. Milk and honey som objavila náhodou. Na zahraničnom Booktube. Poéziu som nejako nikdy predtým nevyhľadávala, ale povedala som si, že keď o tom toľkí hovoria, tak to skúsim. Bola som presvedčená, že prečítam tak tri básničky a potom to zavrem a viac sa k tomu nevrátim. Miesto toho som objavila čaro iného druhu literatúry. Túto zbierku absolútne zbožňujem, prečítala som ju za hodinu jedným dychom a zasiahla ma tak, ako som to vôbec nečakala. Vždy sa k nej rada vrátim, otvorím ju na náhodnej strane a vždy sa vráti rovnaký heartwarming feeling, hoci Rupi v knihe rieši aj dosť zložité témy. Je to však moja najobľúbenejšia zbierka a moja najobľúbenejšia autorka poézie. 
Netreba ale zabúdať ani na jej druhú zbierku the sun and her flowers, ktorá si síce nevyslúžila taký boom ako predošlá kniha a osobne ju aj považujem za trochu slabšiu, ale stále je to výborné dielo.
Za seba túto poetku rozhodne odporúčam.
(Mimochodom, na blogu Svet kníh nájdete aj moju recenziu na milk and honey, ak by vás o nej zaujímalo niečo viac.

you're everywhere
except right here
and it hurts
(the sun and her flowers)

Amanda Lovelace

napísala zatiaľ dve zbierky. the princess saves herself in this one a the witch doesn´t burn in this one. Princezná bola druhá kniha v tomto žánri, ktorá sa mi dostala do rúk (teda do čítačky, chápeme sa), ale veľký úspech u mňa nezožala napriek skvelému názvu. Kniha mi prišla deprimujúca a plná sebaľútosti, čo sa s názvom vôbec nezhodovalo a ja som z toho bola otrávená. 
Napriek tomu som sa rozhodla dať autorke druhú šancu, keď som sa dopočula, že v Čarodejnici už od sebaľútosti upustila. Napriek tomu bola pre mňa táto zbierka ešte oveľa, oveľa horšia a po jej prečítaní som ostala veľmi rozčúlená. Ona sa totižto považuje za feministickú zbierku. Lenže je feminizmus a feminizmus. Skutočná idea feminizmu je o rovnoprávnosti mužov a žien. V súčastnosti sa ale tento pojem vo veľkom zneužíva a je to tu použité ako žena, ktorá nenávidí mužov. A presne o tom je táto zbierka. Všetko zlé, čo sa autorke v živote stalo, všetko zlé, čo sa deje vo svete, môžu muži. Sú to neschopné a zbytočné tvory a samozrejme, sú všetci rovnakí. Zatiaľ čo ženy sú bohyne. Jediné, čo sa mi páčilo bolo pár básničiek o tom, že treba mať rád samého seba, ale to bolo možno tak 5%. Fuj.

Atticus

a jeho zbierka Love her wild, ktorú pre istotu vydáva Yoli v slovenčine aj v češtine. Tí často vedia vybrať úplné skvosty. Toto je totiž to najhoršie, do čoho som sa v tomto žánri pustila a taktiež jediná vec, ktorú som nebola schopná dočítať, lebo aj počas tých cca 30% mi odumrelo priveľa mozgových buniek a ja som nechcela riskovať stratu ďalších.
Zdroj
Toto 
totiž 
vyzeralo 
vyslovene 
takto 
a dokazuje 
to,
že sa za básnika
môže považovať
úplne
každý.
Nemá to ani nejakú hĺbku, proste je to iba plné klišé doplnené peknými fotkami. Nech som skúšala akokoľvek, toto proste za poéziu považovať neviem.

I just need
you 
and 
some 
sunsets.

A aby som to ukončila pozitívne...

Lang Leav

Zdroj
považujem za svoj veľký objav, pretože o nej zo všetkých týchto štyroch počujem najmenej. Pričom ju považujem za svoju obľúbenú poetku hneď po Rupi (tretie miesto mám voľné). Zatiaľ napísala päť zbierok (a jeden YA román Sad girls, ku ktorému som sa ešte nedostala) - Lullabies, Memories, Love & misadventure, The Universe of us a jej najnovšia (tú som ešte nečítala, tak neviem posúdiť) nesie názov Sea of strangers.
Najviac sa mi páčilo The Universe of us, najmenej Lullabies, ale aj to bolo stále fajn. Autorkine zbierky neobsahujú vyslovene len básne, ale aj akési úryvky, ktoré majú formu krátkych príbehov či esejí v takom básnickom štýle. Ale nič zložité, hoci v priebehu tých štyroch zbierok sa mi zopárkrát stalo, že som akosi nebola schopná vnímať význam. Napriek tomu jej zbierky vo mne vždy vyvolávali krásny pocit, ja som sa pri ich čítaní usmievala a fakt som si ju obľúbila. 
Táto je moja obľúbená:

Jump
,,Don´t you get it?" he said. "The
ones who are afraid of heights 
don´t trust themselves enough
not to jump."


Žiaľ, všetky knihy okrem Mlieko a med (teraz v máji bude v slovenčine, btw!) a Atticusa sú momentálne len v angličtine, ale snáď vás to nezastaví. Pokiaľ máte nejaké ďalšie tipy, dajte mi vedieť, rada sa po nich poobzerám. 

Komentáre

  1. Když se řekne Milk and Honey , tak si v první řadě vybavím písničku od Delain. :) Mě na poezii všeobecně moc neužije, možná do ní teprve musím dozrát. Kdoví. Milk and honey v češtině číst nehodlám (protože Omega) a jinak těžko říct. Ale aspoň teď díky tobě vím, kterým se případně vyhnout. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. V češtine určite nečítaj, to je fakt zlé. Ale inak odporúčam.
      A tú pesničku žial nepoznám. Aspoň nie podľa názvu.

      Odstrániť

Zverejnenie komentára